Options

Het formule 1 team van McLaren print onderdelen voor de huidige MCL32 racewagen. Voordeel van 3D geprinte onderdelen is de gewichtsreductie en bijbehorende verhoogde prestaties. Nieuw is echter dat de 3D printer de fabriek verlaat en meegenomen wordt naar het circuit. Zo kunnen gedurende het weekend tussen de testen door wijzigingen aan de auto doorgevoerd worden.

Delen die op dit moment al geprint worden omvatten onder andere een beugel voor het hydraulisch systeem, glasvezelversterkte onderdelen voor het koelsysteem van de remmen en delen van de achtervleugel.

De beugel voor het hydraulisch systeem is geprint in nylon, en verbind het hydraulisch systeem met het frame. Door de toepassing van 3D printen werd ten opzichte van conventionele technieken een tijdwinst van bijna 2 weken geboekt.

De productie van het koelkanaal werd versneld door in water oplosbare kerndelen te maken die, nadat ze door glasvezelversterkt composiet materiaal ingepakt zijn, uitwasbaar zijn uit het uiteindelijke onderdeel. Het gevolg hiervan is een onderdeel dat inwendig bijzonder glad is, zodat de gewenste luchtstroom naar de remmen gegarandeerd is. Dit bij maximale aerodynamica en prestaties.

De verlenging van de achterspoiler, een relatief groot onderdeel dat 900 mm breed is, werd gemaakt door een mal te printen waarop het glasvezelversterkt composiet materiaal aangebracht is. Aangezien dergelijke materialen op hoge temperatuur in een oven gebakken worden, is gebruik gemaakt van een kunststof met een hoge smelt temperatuur. Het maken van de gewenste aanpassing kostte slechts 3 dagen.

Voor de toekomst wordt gedacht aan diverse andere toepassingen, waaronder een 3D geprint gepersonaliseerd stuurwiel.

In de Formule 1 wereld worden voortdurend modificaties en verbeteringen doorgevoerd aan de auto. De mogelijkheid om nieuwe ontwerpen snel te kunnen testen is een kritische factor bij het verbeteren van gewicht en aerodynamica. Door het toepassen van 3D print techniek is het mogelijk een nieuw idee binnen enkele dagen te testen in de praktijk.

Door het toepassen van 3D printing in de fabricage processen, inclusief functionele auto onderdelen, mallen en gereedschappen, kunnen doorlooptijden verkort worden bij verhoogde complexiteit van de onderdelen.

Nu de techniek zijn nut ruimschoots bewezen heeft, is het tijd de printer mee te nemen naar het circuit. De machine stelt de engineers in staat om gedurende het race weekend nieuwe onderdelen te ontwikkelen en on site te fabriceren. Het is dus mogelijk om in de paddock tijdens de GP van Bahrein onderdelen te printen, om last-minute wijzigingen aan de auto aan te brengen. Hoewel een en ander misschien wel erg wanhopig over komt…

McLaren test 3D-Printing op circuit van Bahrein


Het formule 1 team van McLaren print onderdelen voor de huidige MCL32 racewagen. Voordeel van 3D geprinte onderdelen is de gewichtsreductie en bijbehorende verhoogde prestaties. Nieuw is echter dat de 3D printer de fabriek verlaat en meegenomen wordt naar het circuit. Zo kunnen gedurende het weekend tussen de testen door wijzigingen aan de auto doorgevoerd worden.

Gepost in Nieuws

De producten van Botzilla worden ontwikkeld in samenwerking met eersteklas leveranciers. Botzilla focust op het toepassen van innovatieve technieken en de laatste trends. Resulterend in een uniek assortiment aan 3D printers, filaments en onderdelen. Levering vind plaats aan particulieren, bedrijven en organisaties. Wij geloven sterk in de ongekende mogelijkheden die de 3D print techniek bied om uw dromen om te zetten in realiteit. BOTZILLA. Dream It! Do It!